چطوری میشه

مزایا و معایب وردپرس Multisite

مزایا و معایب وردپرس Multisite

اگر چندین سایت وردپرسی را مدیریت می کنید، مطمئناً باید احساس کرده باشید که بتوانید همه آنها را از یک داشبورد واحد مدیریت کنید. وردپرس یک راه حل دارد – نصب چند سایت. این بدان معنی است که شما فقط یک بار وردپرس را نصب می کنید و چندین سایت جداگانه را در همین نصب وردپرس ایجاد و مدیریت می کنید، همه از طریق یک مدیر. برای مثالی از چند سایت، نباید بیشتر از WordPress.com جستجو کنید.

کنترل اعمال شده توسط مدیر سایت بر روی هر سایت قطع می‌شود، و مدیر شبکه یا Super Admin کاملاً قدرتمند می‌شود و دارای اختیارات فوق‌العاده بر مدیران سایت‌های فردی است. پلاگین ها و تم ها توسط مدیران سایت قابل نصب یا تغییر نیستند و فقط Super Admin می تواند این کار را انجام دهد.

چه زمانی از چند سایت استفاده نکنیم

سایت‌های موجود در چند سایت به‌عنوان واحدهای مجزا و بدون همپوشانی زیادی عمل می‌کنند. بنابراین، اگر تنها چیزی که می‌خواهید مجموعه‌ای از سایت‌هایی است که داده‌ها و کاربران را به اشتراک می‌گذارند، پس چند سایت مناسب شما نیست. اگر تنها نیاز شما این است که صفحات وب شما متفاوت به نظر برسند، می توان با استفاده از افزونه ای که بین تم ها سوئیچ می کند، به آن دست یافت. اگر قرار است فقط سطوح دسترسی مختلف برای کاربران مختلف داشته باشد، می‌توانید قابلیت‌ها را محدود کنید، URL‌ها را پیوند دهید یا کاربران و منوها را به سادگی با استفاده از افزونه‌ها تغییر دهید.

اگر مدیران سایت می‌خواهند آزادانه مضامین و افزونه‌ها را اضافه کنند، یا اگر نمی‌خواهند فضای سرور یا پایگاه داده را به اشتراک بگذارند، باید از چند سایت رد شوید. اگر آنها بخواهند با ارائه دهندگان خدمات میزبانی مختلف مراجعه کنند، همینطور است.

زمان استفاده از چند سایت

یک سایت چندگانه برای هر سازمانی که دارای ساختار سلسله مراتبی است، مانند دولت و جناح‌های مختلف آن، دانشگاه‌ها و بخش‌های آنها یا شبکه‌ای از وبلاگ‌ها که به نوعی مرتبط هستند، بیشترین سود را دارد. Multisites بیشتر برای سایت‌هایی مناسب است که با درجه بالایی از استقلال در منطقه عملیاتی خود کار می‌کنند و برخی منابع مشترک را به اشتراک می‌گذارند.

بنابراین، multisite یک کیسه ترکیبی است که هم مزایا و هم معایب دارد و نیاز به چند سایت باید به صورت موردی ارزیابی شود.

طرفداران

  • شما می توانید هر تعداد سایت جداگانه را از یک داشبورد که به این شکل است مدیریت کنید.

1

  • مدیران سایت‌های مجزا از آزادی مدیریت سایت‌های خود، مشروط به محدودیت‌ها برخوردارند.
  • تم ها و افزونه ها باید فقط یک بار نصب شوند و سپس در کل شبکه فعال شوند. همینطور برای به روز رسانی این نه تنها به مدیریت بهتر ترجمه می شود، بلکه باعث استفاده کارآمدتر از فضای سرور می شود.
  • کاربران می توانند وبلاگ های خود را در شبکه شما ایجاد کرده و آنها را مدیریت کنند. اگر می‌خواهید خصوصی بماند، می‌توانید دسترسی کاربران را محدود کنید.
  • شما می توانید با ارائه خدمات میزبانی به دیگران از شبکه کسب درآمد کنید. اگر در هاست اشتراکی هستید، این ممکن است کمی دشوار باشد. این وبلاگ ها جداول خود را در پایگاه داده خواهند داشت. آنها دایرکتوری های خود را روی سرور شما ندارند، اما وقتی نوبت به آپلود رسانه ها در شبکه می رسد، دایرکتوری های جداگانه خود را دارند. از آنجایی که ساختار فایل توسط وردپرس مدیریت می‌شود، لازم نیست خودتان را با آن به دردسر بیندازید.

معایب

  • همه افزونه ها روی چند سایت کار نمی کنند. قبل از نصب باید بررسی کنید که آیا افزونه ها با چند سایت سازگار هستند یا خیر.
  • سایت های جداگانه نمی توانند تم ها و افزونه ها را اضافه یا حذف کنند. در صورت حضور در شبکه، می توان آنها را فعال و غیرفعال کرد.
  • اگر سایت یا سرور شما از کار افتاده باشد، این امر بر تمام سایت‌های موجود در شبکه تأثیر می‌گذارد.
  • هر جهش در ترافیک به هر یک از سایت‌های شبکه ممکن است بر سرعت همه سایت‌های دیگر در شبکه تأثیر بگذارد. این شاید برای یک مبتدی کمی سخت باشد.
  • همه طرح های میزبانی از چند سایت پشتیبانی نمی کنند. نیازهای میزبانی برای یک چند سایت افزایش می یابد. اگر در حال برنامه ریزی برای چند سایت هستید که بیشتر ماهیت وب سایت های آزمایشی دارند، میزبانی مشترک ممکن است در واقع کافی باشد. اما اگر به دنبال اضافه کردن تعداد زیادی سایت به خصوص سایت های پر بازدید هستید، متوجه خواهید شد که باید نیازهای هاست خود را ارتقا دهید. ما WP Engine و Flywheel – هر دو از شروع می‌شوند حدود 30 دلار در ماه برای پشتیبانی چند سایتی.

WordPress Multisite یک ویژگی ساده و قدرتمند است، اما قبل از نصب آن، مطمئن شوید که راه حل مناسبی برای شماست. جدا کردن یک سایت از چند سایت در زمان بعدی، یا انتقال چند سایت ممکن است برای شما پیچیده تر از آن باشد که بدون کمک حرفه ای مدیریت کنید.

اگر چند سایت را صرفاً برای سهولت مدیریت چندین سایت وردپرس از یک صفحه در نظر می گیرید، شاید باید خدمات مدیریت شده با ارائه دهنده خدماتی مانند ManageWP. این یک سرویس پولی است که مزایای دیگری مانند امنیت، پشتیبان‌گیری و شبیه‌سازی را به همراه دارد.

نصب Multisite

برای اینکه بتوانید ایجاد کنید، باید یک سرپرست باشید و به سیستم فایل سرور خود دسترسی داشته باشید چند سایت. برای ویرایش فایل ها و ایجاد دایرکتوری باید از امتیازات برخوردار باشید. هر امکانی وجود دارد که حتی اگر با کد راحت نیستید، یک سایت چندگانه را بدون برخورد با هیچ مشکلی راه اندازی کنید. اما دانش PHP، CSS، HTML و مدیریت سرور در صورت نیاز به عیب یابی مفید خواهد بود.

قبل از شروع، تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید سایت‌ها را به‌عنوان زیر دامنه یا پوشه‌های فرعی اضافه کنید. این را نمی توان بعداً تغییر داد، بنابراین انتخاب خود را با دقت انجام دهید. از نظر URL، این به معنی،

است

  • تخصیص زیر دامنه های مختلف برای هر سایت: site1.multisite.com، site2.multisite.com
  • تخصیص مسیرهای مختلف برای هر سایت: multisite.com/site1، multisite.com/site2

می‌توانید دامنه‌هایی مانند multisite1.com، multisite2.com را نیز اختصاص دهید، اما این به استفاده از افزونه و دانش فنی نیاز دارد.

بنابراین چگونه یک چند سایت را نصب می کنید؟ من مراحل را در اینجا با نشان دادن نصب با یک XAMPP محلی طی خواهم کرد.

1. فعال کردن ویژگی Multisite.

2. راه اندازی زیر دامنه ها و دایرکتوری های فرعی.

  • به Tools > Network Setup بروید و بین زیر دامنه ها و زیر فهرست ها را انتخاب کنید.
  • اگر در حال راه‌اندازی یک شبکه مبتنی بر دامنه فرعی هستید، باید با ارائه‌دهنده خدمات میزبانی خود چک کنید، زیرا بسیاری از آنها این امکان را نمی‌دهند. آنها باید DNS کارت وحشی را برای سایت شما تنظیم کنند. دایرکتوری های فرعی به چنین مجوزهایی نیاز ندارند. پس از انتخاب خود، روی install کلیک کنید.

2

  • از آنجایی که من از یک سرور محلی خود میزبان برای نصب وردپرس استفاده کردم، انتخاب من به زیر شاخه ها محدود شد (برای یک سرور میزبان، گزینه زیر دامنه نیز ارائه خواهد شد)
  • اگر می خواهید یک نصب وردپرس موجود را به چند سایت تبدیل کنید، گزینه زیر دایرکتوری برای شما باز نیست. شما فقط می توانید یک شبکه با دامنه های فرعی ایجاد کنید.
  • چند خط کد برای درج در فایل wp-config.php و فایل htacess.
  • ایجاد خواهد شد.

3

  • کد را طبق دستور وارد کنید و فایل ها را ذخیره کنید، وردپرس Multisite با موفقیت نصب می شود. برای دسترسی به داشبورد مدیریت شبکه خود، باید دوباره وارد شوید.

3. ایجاد یا افزودن سایت ها

وقتی به این مرحله رسیدید، چند سایت وردپرس شما بسیار شبیه هر سایت معمولی است. برای تبدیل آن به یک چند سایت واقعاً کاربردی، باید سایت‌های جدیدی ایجاد و اضافه کنید. نحوه انجام این کار به این صورت است،
در داشبورد شبکه، روی سایت‌های من > مدیر شبکه > سایت‌ها > افزودن جدید

کلیک کنید

4
جزئیاتی مانند آدرس سایت، عنوان، ایمیل را وارد کنید و روی افزودن جدید کلیک کنید.
یک سایت جدید ایجاد خواهد شد. .
می توانید هر تعداد سایتی که می خواهید اضافه کنید و با کلیک روی همه سایت ها لیست سایت ها را مشاهده کنید

5

4. فعال کردن تم ها

می‌توانید طرح‌های زمینه را در چند سایت به دو روش نصب و فعال کنید – آن را در سرپرست شبکه نصب کنید و آن را برای کل شبکه فعال کنید، یا آن را در سرپرست شبکه نصب کنید و با ویرایش در آن سایت، آن را فعال کنید. برای فعال کردن تم در روش اول، Themes را در داشبورد شبکه پیدا کرده و روی افزودن جدید کلیک کنید. پس از نصب تم، روی Network Enable کلیک کنید. اکنون طرح زمینه فوراً برای کل شبکه در دسترس خواهد بود.

برای فعال‌سازی تم‌ها با روش دوم، در Network Admin، ابتدا روی Sites و سپس روی سایتی که می‌خواهید تم را در آن فعال کنید، کلیک کنید. سپس روی Edit > Themes کلیک کنید و طرح زمینه ای را که می خواهید فعال کنید پیدا کنید. روی Enable در زیر آن تم کلیک کنید. اکنون، با باز کردن برگه تم ها در مدیر آن سایت، طرح زمینه ای را که اضافه کرده اید خواهید دید. سپس سایت می‌تواند موضوع را فعال کند.

5. فعال کردن پلاگین ها

به عنوان آخرین مرحله، باید افزونه هایی را برای چند سایت نصب و فعال کنید. برای این کار افزونه را همانطور که در حالت عادی انجام می دهید دانلود و نصب کنید. اگر بعد از آن می خواهید افزونه را برای کل چند سایت فعال کنید، روی Network Activate کلیک کنید و افزونه در همه سایت ها فعال می شود.

اگر می خواهید افزونه فقط در یک سایت فعال باشد، افزونه را در Network Admin دانلود و نصب کنید. سپس به عنوان مدیر سایت از سایت دیدن کنید و افزونه را در سایت جداگانه فعال کنید.

برای نتیجه گیری

بنابراین، نیازهای خود را ارزیابی کنید و در صورت نیاز، در نصب یک سایت چندگانه تردید نکنید. در حالی که نصب چند سایت بسیار آسان است، پیچیدگی هایی در مدیریت وجود دارد. همچنین مهاجرت چند سایت یا جدا کردن یک سایت از چند سایت می تواند کمی دلهره آور باشد. قانون انگشت شست در اینجا، با احتیاط ادامه دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا